تبلیغات
یاران امام زمان
یاران امام زمان
برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است.
پیام مدیریت وبلاگ :
با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به این وبلاگ خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید .

rss

درباره ما
سلام
به وبلاگ خودتون خوش اومدین
امیدوارم که لحظات خوبی رو اینجا داشته باشین!
ممنون میشم اگه با نظرات قشنگتون منو در بهتر شدن وبلاگ یاری کنین
با تشکر یاران امام زمان
ایمیل مدیر وبلاگ
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
نظرسنجی
مطالب سایت را چگونه ارزیابی می كنید؟





نویسندگان
صفحات اضافی
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
  

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



كد عكس تصادفی

كد تقویم


ساخت كد صوتی آنلاین




خرید شارژ ایرانسل، خرید شارژ همراه اول و خرید شارژ تالیا
جستجو

پیوندهای روزانه
لینك دوستان
آخرین مطالب ارسالی

رسانه و سپهر سیاست در جهان امروز آنچنان به هم تنیده شدهاند كه شاید كمتر كارشناسی در هر دو حوزه بتواند تفكیكی میان این دو موضوع قائل شود، به گونهای كه بسیاری از صاحبنظران بر این باورند كه هم سیاست و هم رسانه برای تأثیرگذاری و خودنمایی به یكدیگر نیاز دارند.

به نقل از جوان آنلاین، همزمان با آغاز تحریمهای جدید نفتی علیه ایران، رسانههای كشورهای غربی به ویژه رسانههای فارسیزبان هم دور تازهای از خبررسانی به شیوه خود را در این باره آغاز كردند، به گونهای كه از همان روزی كه دور جدید تحریمها توسط كشورهای غربی علیه ایران اعمال شد، مخاطب این شبكهها هم شاهد دور جدیدی از تغییرات در چینش خبرها و مسائل مورد نظر این رسانه بوده است، آن چنان كه همه چیز خبر از یك پروسه رسانهای- روانی مهم میدهد. پروسهای كه شاید برای چندماه برنامهریزی شده باشد وشاید هم برای چند سال مد نظر این رسانهها و در دستور كار آنها قرار گیرد.

آغاز یك بحراننمایی با شروع دور تازه!
بلافاصله پس از انتشار خبر تحریمهای جدید و به ویژه تحریم نفت، بیبیسی فارسی بخش خبری خود را در همان روز یعنی ۲۳ ژانویه با خبر تحریم نفت ایران و تیترهایی همچون «اروپا نفت ایران را تحریم كرد، ایران با بحران جدید چگونه كنار خواهد آمد!» آغاز كرد و در همان اولین بخش خبری خود با سه كارشناس سیاسی، استراتژیك وحوزه نفت به گفتوگو و تحلیل پرداخت تا به این صورت در همان دقایق ابتدایی رسمی شدن تحریم نفت ایران، بیشترین گمانهزنیها و به تعبیر خود بیشترین پوشش خبری را به این موضوع اختصاص داده باشد. نكته جالب اینجا بود كه در همان روز هم بخش «اتاق خبر» شبكه من و تو كه حالت غیررسمیتری نسبت به بخشهای خبری دیگر شبكههای فارسیزبان دارد با لحنی غیررسمیتر از تحریم نفت ایران به عنوان شروع یك فاجعه برای ایران تعبیر كرد و حتی با پخش گزارشی نسبتاً طولانی تبعات این تحریم را سنگین و آن را با تحریمهای قبلی غیرقابل مقایسه دانست.

این رفتار رسانهای در حالی از سوی این شبكههای انگلیسی اعمال شد كه بخش قابل توجهی از كارشناسان رسانه بر این باورند كه بیبیسی فارسی از همان لحظهای كه تحریم نفت ایران در صدر اخبارش قرار گرفت، شروع به بهرهگیری از تاكتیك «تمركز برای آشفتگی روانی» كرد؛ تاكتیكی كه در آن روی یك رسانه روی موضوع مدنظر خود در هر سطحی آنقدر متمركز میشود تا در نهایت برای بیننده خود یك آشفتگی روانی تمامعیار به بار آورد و به این صورت بتواند در میانه این آشفتگی روانی پیام خود را آن گونه كه میخواهد به مخاطب القا كند.

پیش به سوی درگیرسازی مخاطب
پرویز فردمنش، استاد دانشگاه و روانشناس براین باور است كه ایجاد آشفتگی در ذهن بیننده آن هم با سیاهنمایی فوقالعاده در راستای القای هر چه بهتر پیام و در اختیار گرفتن ذهن بیننده صورت میپذیرد. این استاد دانشگاه در ادامه به این موضوع اشاره میكند كه ذهن حساس مخاطب به محض دریافت چند سیگنال پیاپی آن هم در یك روز به طور اتوماتیكوار روی آن موضوع متمركز میشود، به همین سبب به تدریج به سمتی میرود كه در اثر درگیری شدید با این سیگنالهای روانی- رسانهای هر مسئلهای را به این موضوع ارتباط میدهد.

صحبتهای این استاد دانشگاه درباره تعمیم دادن تمام مشكلات و درگیری ذهنی در حالی است كه سیاهنمایی فوقالعاده برای بیننده درباره آیندهاش در ایران و همچنین اینكه تمام مشكلات هر روز او، به نحوی به تحریمها بازمیگردد یكی از راهبردهای مهم این شبكه خبری در كنار دیگر شبكههای فارسیزبان غربی محسوب میشود.آنچنان كه بیبیسی فارسی در یك ماه اخیر به طور مشخص هر دو روز یكبار با تدارك دیدن بحثهای تحلیلی سعی میكند انواع و اقسام مشكلاتی كه مردم دائماً به طور روزمره با آن درگیر هستند را به تحریمها ربط دهد.

فردمنش میگوید: ارتباط دادن مشكلات عادی و روزمره و حتی گران شدن قیمتها به طور متناوب به مسئله تحریمها در واقع در راستای ایجاد درگیری فكری بیشتر و فراخواندن او به تشویش صورت میگیرد. در واقع نتیجه استفاده از این تاكتیكهای روانی- رسانهای بازتولید خشونت و اضطراب در مخاطب است، یعنی به طور مشخص این رسانهها تلاش دارند تا ایجاد فضای كاذبی كه در آن یأس و ناامیدی حرف اول را میزنند به مخاطب اینگونه القا كنند كه تا زمانی كه تحریمها وجود دارد هر كاری و فعالیتی به شكست منجر میشود. نتیجه این القا هم در صورت خنثی نشدن مشخص است یا جامعه پویایی خود را از دست خواهد یا سر به طغیان برمیآورد.

پروسه فرسایشی، تداركی از پیشتعیینشده برای جوانان
این نتایج در شرایطی مدنظر قرار میگیرد كه به باور بسیاری از صاحبنظران، حوزه رسانه بیبیسی به دنبال پروسهای فرسایشی هستند تا در نهایت مخاطب را وادار به فشار به دولت برای كوتاه آمدن كنند. مهدی فرازمند، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات بر این مسئله تأكید دارد كه این موضوع یك پروسه جنگ روانی فرسایشی با مخاطب ایرانی است تا روزبهروز حلقه فشار روانی را برای او تنگتر كند تا هم به دولت خود فشار آورد و هم خود به عنصری كه ناامیدی در جامعه تولید میكند، تبدیل شود. از طرف دیگر به نظر میرسد كه این پروسه روانی به صورت همیشگی و با ضرباهنگی مشخص والبته مرتبط با موضوعات روزی كه در جامعه ایران رخ میدهد، توسط رسانهای همچون بیبیسی فارسی به اجرا گذاشته میشود. در این میان باید به این مسئله هم توجه داشت كه سیاهنمایی اقتصادی و تكرار دائم این مسئله كه آیندهای در انتظار جوانان ایرانی نیست، یكی دیگر از رویكردهایی است كه بیبیسی فارسی سعی دارد از طریق آن، موج آشفتگی روانی و روحی قوی را در ذهن جوان ایرانی به وجود آورد.

به باور بخش قابل توجهی از كارشناسان در حوزه روانشناسی رسانه بیبیسی فارسی و همچنین شبكه من و تو برنامه ویژهای برای در اختیار گرفتن ذهن جوانان در ماجرای تحریمها تدارك دیدهاند.
مهدی فرازمند در این زمینه میافزاید: این رسانهها در ابتدا برای جلب توجه جوانان به سراغ سوژههایی میروند كه به هر ترتیب جزو دغدغههای اصلی جوانان به شمار میرود، مثلاً در برنامه نوبت شما بیبیسی یا روی خط شبكه صدای امریكا به مسائلی همچون ازدواج و اشتغال بیش از هر موضوع دیگری پرداخته میشود. هنگامی كه آنان بتوانند از این طریق نظر جوانان را روی پیامهای خود در حوزه این موضوعات متمركز كنند، آنگاه به سمتی میروند كه حكومت را در تمام این مسائل ناكارآمد نشان دهد، به عنوان نمونه در آمارهای اشتغال و درآمد سرانه و مسائلی همچون حجاب به شدت اغراق میكنند. پس از این اتفاق نوبت به مرحله بنبستسازی میرسد؛ بنبستسازی كه جوانان به شدت روی آن حساس هستند.

ورود به مرحله القای بنبست برای جوانان در حالی به باور این كارشناس از سوی شبكههای معروف فارسیزبان خارجنشین صورت میپذیرد كه به باور او جوانان به دلیل حساسیتی كه روی آرزوهای خود دارند، هر لحظه در مورد به بنبست رسیدن آمالهای خود و حتی گمان این مسئله آماده واكنش هستند. در واقع هدف این شبكهها هم همین خواهد بود، یعنی به طور مشخصتر آنها تلاش دارند تا مخاطب خود را در گوشه رینگ قرار دهند و به طور پیاپی ضربات روانی مهلكی به او وارد سازند تا او در اثر این موجهای رسانهای واكنش نامعقول و نابهنجاری از خود نشان دهد.

هدف گرفتن جوانان از سوی این رسانهها در حالی است كه بخش قابل توجهی از جمعیت ایران جوان هستند و جنگ علیه این بخش قابل توجه از جامعه ایران در واقع در راستای ایجاد تنش بیشتر در جامعه صورت میپذیرد و این در حالی مورد نظر رسانههای غربی خواهد بود كه جوانان بازوی فعال جامعه ایران محسوب میشوند.

سیاهنمایی درباره تبعات تحریمها رویكرد اصلی آینده
در كنار این مسئله به نظر میرسد استراتژی آینده این رسانهها به ویژه رسانههای فارسیزبانی همچون بیبیسی فارسی، صدای امریكا و شبكه من و تو هم تا حدودی برای كارشناسان قابل پیشبینی است.مهدی فرازمند، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، براین مسئله تأكید دارد كه بیبیسی فارسی در روزهای آینده روند فرسایشی خود برای ایجاد اختلالات فكری در ذهن مخاطبان ایرانی را ادامه خواهد داد تا به تدریج تحریمها را بیش از هر زمان دیگری عامل همه مسائل برای این مخاطب جلوه دهد. این استاد دانشگاه بر این باور است كه بخشهای تحلیلهای بیبیسی فارسی همچون «صفحه دو» یا «شصت دقیقه» و همچنین نمونههای آن در صدای امریكا مانند برنامه «افق» از این پس بیش از هر زمان دیگری روی مسئله تبعات تحریمها در زندگی روزمره شهروندان ایرانی مانور خواهند داد كه در این بین اغراق و سیاهنمایی و نتیجهسازی جزو تكنیكهای اصلی ماجرا خواهد بود.

از طرف دیگر به تعبیر این استاد دانشگاه شبكه من و تو با قالبی متفاوتتر كه تم فرهنگی و غیررسمی آن بارزتر است، به نوعی همین خطوط را در پیش خواهد گرفت و با پخش مستندهایی درباره نتایج تحریمها، در همه مسائل روزمره جامعه ایران سعی میكند مخاطب را وادار به باور كاذبی درباره مشكلات خود كند.تمام این مسائل و اظهارنظرهای كارشناسان حوزه روانشناختی و ارتباطات در حالی است كه فعالیت این روزهای رسانههای فارسیزبان غرب، خبر از پیوند محكمی میان آنها و سیاستهای تبیینشده از سوی نهادهایی رسانهای همچون «BBG» (بنگاه سخنپراكنی امریكا Broad Casting Board of governors )میدهد چراكه در واقع در ماجرای تحریمها این رسانهها به ابزار فشار روانی مبدل شدهاند. آنچنان كه به باور فرازمند، این روزها این چند رسانه بازوی اصلی سیاست «هویج و چماق» شدهاند كه این مسائل نشان از برنامهریزی مدونی دارد كه در سازوكارهای كلانتری برای تأثیرگذاری در مسائل ایران از سوی این رسانهها مدنظر قرار گرفته است، هرچند علاوه بر این، بخش دیگری از كارشناسان حوزه ارتباطات بر این باورند كه ایجاد شكاف میان رسانه ملی و شهروندان هم از دیگر رویكردهایی است كه در دستور كار این رسانهها قرار دارد چراكه آنها به دنبال تغییر منابع اطلاعاتی مردم از رسانه ملی به سیستم خبری خود هستند تا به این صورت بتوانند مخاطب ایرانی را در دام رسانهای خود اسیر و ذهن او را شكار كنند.